Archiwum | Rekrutacja – 2 cykl szkoleń
Informacja o projekcie
Celem projektu jest podniesienie kompetencji kadr OWES z Makroregionu II działających w województwach lubelskim, podkarpackim i podlaskim, w zakresie podniesienia standardów usług OWES i w zakresie przygotowania konsultantów OWES do wspierania PES w zakresie ubiegania się o zamówienia publiczne.
Realizacja projektu odbywa się w ramach Programu Operacyjnego – Wiedza, Edukacja Rozwój, oś priorytetowa II: Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, działanie: 2.9 Rozwój ekonomii społecznej realizowanego przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii – Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego, konkurs: POWR.02.09.00-IP.03-00-002/19,pod tytułem „Profesjonalna kadra OWES szansą na trwały rozwój ekonomii społecznej w Makroregionie II”. Okres realizacji projektu: od 01.09.2020 do 31.05.2023 roku.
Na rzecz przedmiotowego projektu zostało utworzone partnerstwo projektowe, które wspólnie będzie realizowało zadania, a w skład niego wchodzą:
Lider projektu: Międzynarodowe Centrum Partnerstwa – Partners Network w Chrzanowie Ul. Kanałowa 21, 32-500 Chrzanów https://mcppn.pl/ |
|
Partner projektu: Fundacja Twórczości, Edukacji i Animacji Młodzieży – „Teatrikon” ul. Rynek 2/31C , 20-112 Lublin http://www.teatrikon.pl |
W ramach projektu realizowane będą następujące działania:
- diagnoza potrzeb szkoleniowych i doradczych kadr OWES z trzech województw: podkarpackiego, lubelskiego, podlaskiego;
- opracowanie indywidulanego programu szkoleniowego w odpowiedzi na zdiagnozowane potrzeby pracowników OWES wraz z harmonogramem szkoleń i doradztwa;
- organizacja tematycznych modułów szkoleniowych;
- zindywidualizowane spotkania doradcze w ośrodku OWES;
- analiza efektów kształcenia wśród wszystkich uczestników projektu;
- organizacja ogólnopolskiego spotkania kierowników OWES z 5 makroregionów.
Uczestnicy projektu – kadra OWES
Kluczową kadrę OWES stanowią osoby, których obowiązki zostały szczegółowo opisane w dokumencie pn. „Standardy Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej” opracowanym przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Do głównych stanowisk w OWES należą:
- koordynator merytoryczny– m.in. planuje działania i organizuje pracę OWES, kieruje jego kadrą, odpowiada za jakość świadczonych usług na rzecz podmiotów ekonomii społecznej, a także reprezentuje OWES w kontaktach na zewnątrz,
- animator– m.in. diagnozuje potencjał lokalnego środowiska, realizuje działania edukacyjne, zachęca nowe podmioty czy osoby do angażowania się w różne formy działalności PES, wyszukuje i wspiera liderów lokalnych, współpracuje z samorządem lokalnym,
- kluczowy doradca– m.in. realizuje indywidualną ścieżkę wsparcia dla danego klienta, pomaga
w tworzeniu przedsiębiorstwa społecznego przez osoby fizyczne lub prawne oraz w tworzeniu i wspieraniu funkcjonowania podmiotów reintegracyjnych, - doradca biznesowy– przypisany do każdego podmiotu ekonomii społecznej powstałego dzięki wsparciu OWES, m.in. odpowiada za ocenę jego sytuacji i wsparcie w zakresie tworzenia planu rozwoju oraz organizacji wsparcia w sytuacjach kryzysowych,
- doradca ds. procesu reintegracyjnego– który wspiera osoby zatrudnione w przedsiębiorstwie społecznym realizując działania motywacyjne, związane z wyznaczeniem ścieżki rozwoju zawodowego i budowania kompetencji społecznych, a także istotnych dla funkcjonowania przedsiębiorstwa społecznego kwestii budowania zespołu i rozwiązywania konfliktów,
- doradca ds. zamówień publicznych – w którego zakresie leży pomoc w wyszukiwaniu oraz opracowywaniu i składaniu ofert w odpowiedzi na zamówienia publiczne, a także doradztwo z tego zakresu ze szczególnym uwzględnieniem społecznie odpowiedzialnych zamówień.
Szczegółowi adresaci wsparcia zostaną określeni na etapie diagnozy potrzeb szkoleniowo-doradczych. Oferta projektu adresowana będzie przede wszystkim do: animatorów, doradców biznesowych, doradców ds. procesu reintegracyjnego, doradców ds. uspołeczniania zadań publicznych i zamówień publicznych.
Wezmą oni udział w tematycznych modułach szkoleniowych, spotkaniach sieciujących OWES, a także będą mogli skorzystać z indywidualnych/grupowych sesji doradczych dostosowanych do potrzeb danego OWES.
Etap 1: Badanie potrzeb szkoleniowych
Diagnoza potrzeb szkoleniowych i doradczych pracowników OWES stanowić będzie podstawę do opracowania dedykowanego programu działań szkoleniowo-doradczych, odpowiadającego aktualnemu i realnemu zapotrzebowaniu obiorców projektu. Diagnozie poddane zostaną potrzeby szkoleniowo-doradcze pracowników OWES przede wszystkim w obszarach:
- wsparcia biznesowego PS, w tym w szczególności dla istniejących PS,
- wsparcia udziału PS w zamówieniach publicznych,
- wsparcia PS w zakresie działań animacji, współpracy lokalnej na rzecz ES, w tym z JST na rzecz włączenia PES w realizację usług społecznych,
Zgodnie z metodologia projektu diagnoza potrzeb szkoleniowych jest dedykowana dla kadry OWES według podziału kompetencyjnego:
- Animator
- Doradca Biznesowy
- Doradca ds. zamówień publicznych
- Doradca kluczowy
- Kierownik OWES
- Doradca ds. Reintegracji
- Zespół OWES
Na podstawie badania opracowane będą dwa raporty dotyczące analizy potrzeb szkoleniowych i doradczych. Pierwszy z nich, przygotowany przed rozpoczęciem działań szkoleniowo-doradczych, stanowić będzie podstawę programowania działań szkoleniowo-doradczych. Drugi, opracowany po zakończeniu I etapu działań szkoleniowo-doradczych, będzie narzędziem służącym do aktualizacji programu szkoleń, tak aby ostateczna oferta projektu „Podniesienie kompetencji kadr OWES w makroregion II ” w możliwie najwyższym stopniu stanowiła odpowiedź na wyzwania i bariery stojące przed OWES.
ETAP 2: Szkolenia, doradztwo, sieciowanie
Pracownicy akredytowanych OWES z województwa podkarpackiego, lubelskiego, podlaskiego wezmą udział
w następujących formach wsparcia:
- SZKOLENIA DLA PRACOWNIKÓW OWES:
W latach 2020 – 2022 zorganizowane zostaną moduły szkoleniowe oparciu o zdiagnozowane potrzeby szkoleniowo-doradcze. Moduły realizowane będą na poziomie podstawowym i zaawansowanym. Szkolenia poprowadzą trenerzy – praktycy z danej dziedziny;
Każdy moduł będzie się składał z jednego zjazdu po 8 godzin. Organizator zapewni zwrot kosztów dojazdu, wyżywienia oraz materiałów szkoleniowych. W związku z trwająca epidemią COVID-19 organizator będzie dążył do organizacji szkoleń w jak najbliższej odległości od ośrodka OWES.
- ZINDYWIDUALIZOWANE SPOTKANIA DORADCZE W DANYM OWES ZGODNIE ZE ZDIAGNOZOWANYMI POTRZEBAMI:
To grupowe sesje doradcze, które będą odbywać się w każdym OWES. Spotkania doradcze mają na celu wsparcie kadry OWES w rozwiazywaniu aktualnych i istotnych problemów.
Dokładny zakres szkoleń i doradztwa zostanie przedstawiony po zbadaniu potrzeb szkoleniowych i doradczych oraz opracowaniu programu i harmonogramu szkoleń.
Etap 3: Spotkania sieciujące
W ramach projektu odbędzie się jedno – dwudniowe spotkanie służące wymianie doświadczeń i wiedzy pomiędzy kierownikami OWES z 5 makroregionów. Spotkanie zaplanowano w I/II kwartale 2021 roku.
Równocześnie zapraszamy do kontaktu z zespołem projektowym:
Koordynator Projektu | Bartosz Urban – Międzynarodowe Centrum Partnerstwa – Partners Network w Chrzanowie. Tel. 501 839 377, e-mail: urban.bartosz@wp.pl |
Ekspert ds. Szkoleń i sieciowania | Jadwiga Olszowska – Urban – Międzynarodowe Centrum – Partnerstwa Partners Network w Chrzanowie. Tel. 605 307 215, e-mail: jadziaou@partners.net.pl |
Ekspert Merytoryczny OWES | Krzysztof Braś – Międzynarodowe Centrum Partnerstwa – Partners Network w Chrzanowie. Tel. 606 739 041, e-mail: braskrzysztof@gmail.com |
Opiekun projektu ze strony Partnera | Dariusz Figura Fundacja Twórczości, Edukacji i Animacji Młodzieży – „Teatrikon” Tel. 609 323 042, e-mail: d.figura@teatrikon.pl |